Beleggingen en rendement

Het Fonds behaalde in 2020 een rendement van 9,1% (2019: 11,1%%). Het rendement op de returnportefeuille was met 3,0% fors lager dan in 2019 (16,4%). Het rendement op de matchingportefeuille was hoger dan in 2019 (11,5%).

Maatschappelijk verantwoord beleggen (MVB)

In 2020 heeft het Bestuur het MVB-beleid verder vormgegeven. Daarin staan de ambities, strategie en doelstellingen voor de komende jaren. De komende jaren passen we duurzaamheidsthema's verder toe op de beleggingen. In 2020 lag de nadruk op de thema’s ‘Klimaat & Milieu’ en ‘Gezondheid’. Strategie en ambitie Uitgangspunt voor de verdere verduurzaming van de portefeuille zijn de uitkomsten van het deelnemersonderzoek 2017. De deelnemers gaven daarin aan in het bijzonder waarde te hechten aan de thema’s mensenrechten, milieu en klimaat, arbeidsomstandigheden, anti-corruptie en gezondheid. Nu we zien dat de economie sneller verduurzaamt en er ook nog een relatief grote onzekerheid is omtrent verschillende thema's, ziet het Bestuur de verduurzaming van de portefeuille als een expeditie. Het Bestuur meet onder andere de voortgang af aan benchmarks zoals UN PRI en VBDO die in de Nederlandse pensioenmarkt bekend zijn. Met de inspanningen in het afgelopen jaar en in de komende jaren streeft het Bestuur er naar om een goede middenmoter te zijn tussen vergelijkbare fondsen (benchmark) over 2022.