Nieuws

De nieuwe Ombudsman Pensioenen mag meer

Henriëtte de Lange is de nieuwe Ombudsman Pensioenen. Zij is begonnen op 1 januari 2019. Vanaf die datum is ook een nieuw reglement ingegaan. Daardoor heeft zij meer bevoegdheden dan haar voorganger en heeft het instituut een sterkere positie binnen de pensioensector.

Wat doet de Ombudsman Pensioenen?

De Ombudsman Pensioenen is onafhankelijk en bemiddelt in klachten en geschillen over de uitvoering van een pensioenreglement. De Ombudsman wordt op verzoek van de pensioenkoepels benoemd door de Sociaal Economische Raad (SER). Zo zorgt de sector ervoor dat de Ombudsman onafhankelijk is.

Iedereen die een pensioen opbouwt bij een pensioenfonds kan naar de Ombudsman Pensioenen stappen als hij een klacht heeft over de pensioenregeling én er met het fonds zelf niet uitkomt.

Wat verandert er per 1 januari 2019?

De twee belangrijkste wijzigingen zijn:

1. Zelfstandig onderzoek
De Ombudsman Pensioenen kan nu zelfstandig onderzoek doen in de pensioensector. Bijvoorbeeld als er steeds dezelfde pensioenklachten binnenkomen van deelnemers of als deze klachten over steeds hetzelfde pensioenfonds gaan.

2. Bemiddeling
Ook de rol van de Ombudsman Pensioenen als bemiddelaar bij klachten wordt versterkt. Zo kan de naam van het betrokken pensioenfonds worden gepubliceerd.

Meer weten?

Pensioenfonds ING voert de diverse pensioenregelingen met de grootst mogelijke zorg uit. Toch kan het voorkomen dat u niet tevreden bent over de toepassing van de pensioenregelingen of de manier waarop u door ons bent behandeld of geïnformeerd. Als u een klacht of geschil heeft, dan kunt u deze schriftelijk indienen bij ons Pensioenloket. Wij zoeken dan samen met u naar een oplossing. Als dit onverhoopt niet lukt, dan kunt u na het doorlopen van klachten- en geschillenprocedure contact opnemen met de Ombudsman.