Wat als mijn situatie verandert?

Verhuizen/emigreren

U gaat verhuizen. Voor uw pensioen is het belangrijk dat wij u ook na uw verhuizing nog kunnen bereiken.

1. U verhuist binnen Nederland

U geeft uw nieuwe adres door aan de gemeente waarin u gaat wonen. De gemeente geeft uw nieuwe adres door aan Pensioenfonds ING. U hoeft uw nieuwe adres dus niet zelf door te geven aan het fonds.

Ik krijg de post van Pensioenfonds ING nog op mijn oude adres

Het kan voorkomen dat uw gemeente er wat langer over doet om uw nieuwe adres te verwerken. Dan krijgt u onze post ook wat langer op uw oude adres. Daar is niets aan te doen.

Ik wil mijn post op een correspondentieadres ontvangen

U kunt dit op twee manieren regelen:

  • U geeft het correspondentieadres door via Mijn Pensioen van Pensioenfonds ING. U logt hier in met uw DigiD.
  • U stuurt een e-mail naar ons Pensioenloket. U stuurt een kopie van uw identiteitsbewijs mee. Om fraude door derden te voorkomen kunt u op de kopie schrijven waarvoor u de kopie instuurt.

Verandert uw rekeningnummer door de verhuizing?
Bekijk dan ook ‘nieuw rekeningnummer’.

2. U verhuist naar, in of vanuit het buitenland

U geeft Pensioenfonds ING zelf uw nieuwe adres door. Dat is nodig in deze situaties:

  • U verhuist naar het buitenland.
  • U woont al in het buitenland en u verhuist daar.
  • U keert uit het buitenland terug naar Nederland.

Geef uw nieuwe adres aan ons door. Ook als u opnieuw verhuist. Verhuist u van een Nederlandse gemeente naar het buitenland? Zorg er dan voor dat u bent uitgeschreven bij de Nederlandse gemeente. Wij kunnen uw adreswijziging anders niet verwerken. 

U kunt dit op verschillende manieren doen:

  • U geeft uw adreswijziging aan ons door via Mijn Pensioen van Pensioenfonds ING. U logt hier in met uw DigiD.
  • U stuurt een e-mail naar ons Pensioenloket. U stuurt een kopie van uw identiteitsbewijs mee. Om fraude door derden te voorkomen kunt u op de kopie schrijven waarvoor u de kopie instuurt.
  • U kunt uw nieuwe adres met een kopie van uw identiteitsbewijs ook via de post sturen naar:

    Pensioenfonds ING
    Postbus 4471
    6401 CZ Heerlen
    Nederland

Wilt u in het buitenland pensioen ontvangen? 

Dat kan. Geef uw BSN en bankrekeningnummer door. Wij kunnen uw pensioen niet aan u betalen als we geen BSN (Burger Service Nummer, vroeger sofinummer) en geen bankrekeningnummer van u hebben. Geef deze informatie daarom aan ons door. Uw BSN staat in uw paspoort. Weet u uw BSN niet? U kunt dit opvragen bij de Belastingdienst.

  1. Controleer of wij uw BSN hebben
    Om pensioen te kunnen ontvangen hebben we uw BSN nodig. Meestal hebben we dit al van u, maar in sommige gevallen ook niet. Controleer daarom of dit is ingevuld in Mijn Pensioen.

  2. Geef uw bankrekeningnummer door
    Met uw verhuizing naar het buitenland verandert misschien ook het bankrekeningnummer waarop u het pensioen wil ontvangen. Een nieuw rekeningnummer geeft u door via het wijzigingsformulier.
  • Pensioen ontvangen buiten Europa > let op extra kosten
    Hebt u een rekeningnummer buiten de EU? Let dan goed op. Uw pensioen overmaken naar een rekeningnummer buiten de EU brengt kosten met zich mee. Het pensioenfonds betaalt hiervoor extra kosten. Daarnaast kan de buitenlandse bank extra kosten bij u in rekening brengen. Deze gaan van uw pensioen af. De hoogte van deze kosten verschillen per bank en per land. Het pensioenfonds heeft hier geen invloed op.

  • Pensioen ontvangen buiten Europa > u ontvangt uw pensioen later
    Wij maken de pensioenen elke 23e van de maand over. Valt deze dag in een weekend of op een feestdag, dan maken wij het over op de werkdag vóór de 23e. Omdat de betaling buiten Europa gaat, staat het geld niet dezelfde dag op uw rekening. Dit kan een paar dagen duren.

  • Open een rekening binnen Europa
    Wilt u deze kosten of latere ontvangstdatum van uw pensioen voorkomen? Kijk dan of u binnen Europa een rekening kunt openen. Wij maken uw pensioen dan op deze rekening over.

  • Pensioen ontvangen binnen Europa
    Hebt u een Nederlands rekeningnummer of een rekeningnummer binnen Europa dan zijn er geen kosten. U ontvangt uw pensioen op de 23e van elke maand. Valt deze dag in het weekend of op een feestdag, dan maken wij het over op de werkdag vóór de 23e.

Levensbewijs

Wij sturen u elk jaar een levensbewijs. Dat noemen we ook wel een attestatie de vita. Om dit levensbewijs geldig te maken, laat u dit door een lokale instantie ondertekenen. U kunt dit, volledig ingevuld, naar ons opsturen.

U chat met:

Chat offline

Tijdens werkdagen kunt u met ons chatten tussen 8.30 en 17:00

Chat

Welkom bij onze chat

1 medewerker online >

Uw waardering is verstuurd Het gesprek is beëindigd Uw bericht kon niet verstuurd worden, probeer de pagina opnieuw te laden.