Wat als mijn situatie verandert?

Verhuizen/emigreren

U gaat verhuizen. Voor uw pensioen is het belangrijk dat wij u ook na uw verhuizing nog kunnen bereiken.

1. U verhuist binnen Nederland

U geeft uw nieuwe adres door aan de gemeente waarin u gaat wonen. De gemeente geeft uw nieuwe adres door aan Pensioenfonds ING. U hoeft uw nieuwe adres dus niet zelf door te geven aan het fonds.

Ik krijg de post van Pensioenfonds ING nog op mijn oude adres

Het kan voorkomen dat uw gemeente er wat langer over doet om uw nieuwe adres te verwerken. Dan krijgt u onze post ook wat langer op uw oude adres. Daar is niets aan te doen.

Ik wil mijn post op een correspondentieadres ontvangen

U kunt dit op twee manieren regelen:

  • U geeft het correspondentieadres door via Mijn Pensioen van Pensioenfonds ING. U logt hier in met uw DigiD.
  • U stuurt een e-mail naar ons Pensioenloket. U stuurt een kopie van uw identiteitsbewijs mee. Om fraude door derden te voorkomen kunt u op de kopie schrijven waarvoor u de kopie instuurt.

2. U verhuist naar, in of vanuit het buitenland

U geeft Pensioenfonds ING zelf uw nieuwe adres door. Dat is nodig in deze situaties:

  • U verhuist naar het buitenland.
  • U woont al in het buitenland en u verhuist daar.
  • U keert uit het buitenland terug naar Nederland.

U kunt dit op verschillende manieren doen:

  • U geeft uw adreswijziging aan ons door via Mijn Pensioen van Pensioenfonds ING. U logt hier in met uw DigiD.
  • U stuurt een e-mail naar ons Pensioenloket. U stuurt een kopie van uw identiteitsbewijs mee. Om fraude door derden te voorkomen kunt u op de kopie schrijven waarvoor u de kopie instuurt.
  • U kunt uw nieuwe adres met een kopie van uw identiteitsbewijs ook via de post sturen naar:

    Pensioenfonds ING
    Postbus 4471
    6401 CZ Heerlen
    Nederland

Wilt u in het buitenland pensioen ontvangen? 

Dat kan. Wij sturen u dan wel elk jaar een levensbewijs. Dat noemen we ook wel een attestatie de vita. Om dit levensbewijs geldig te maken, laat u dit door een lokale instantie ondertekenen. U kunt dit, volledig ingevuld, naar ons opsturen.

Wij hebben verder uw Burgerservicenummer (BSN) nodig. Mochten we uw BSN nog niet hebben, dan vragen we dat bij u op. Dit nummer staat in uw paspoort. Weet u uw BSN niet? U kunt dit opvragen bij de Belastingdienst.

U chat met:

Chat offline

Tijdens werkdagen kunt u met ons chatten tussen 8.30 en 17:00

Chat

Welkom bij onze chat

1 medewerker online >

Uw waardering is verstuurd Het gesprek is beëindigd Uw bericht kon niet verstuurd worden, probeer de pagina opnieuw te laden.