U gaat verhuizen. Voor uw pensioen is het belangrijk dat wij u ook na uw verhuizing nog kunnen bereiken.
U verhuist naar, in of vanuit het buitenland
U geeft Pensioenfonds ING zelf uw nieuwe adres door. Dat is nodig in deze situaties:
- U verhuist naar het buitenland.
- U woont al in het buitenland en u verhuist daar.
- U keert uit het buitenland terug naar Nederland.
Geef uw nieuwe adres aan ons door. Ook als u opnieuw verhuist. Verhuist u van een Nederlandse gemeente naar het buitenland? Zorg er dan voor dat u bent uitgeschreven bij de Nederlandse gemeente. Wij kunnen uw adreswijziging anders niet verwerken.
U kunt dit op verschillende manieren doen:
- U geeft uw adreswijziging aan ons door via Mijn Pensioen van Pensioenfonds ING. U logt hier in met uw DigiD.
- U stuurt een e-mail naar ons Pensioenloket. U stuurt een kopie van uw identiteitsbewijs mee. Om fraude door derden te voorkomen kunt u op de kopie schrijven waarvoor u de kopie instuurt.
- U kunt uw nieuwe adres met een kopie van uw identiteitsbewijs ook via de post sturen naar:
Pensioenfonds ING
Postbus 4471
6401 CZ Heerlen
Nederland
U hebt een nieuw adres in het buitenland
U woont in het buitenland en u verhuist naar een nieuw adres in het buitenland? Ook dan blijven we graag met u in contact. Geef uw nieuwe adres aan ons door.
Dat kan makkelijk en eenvoudig met uw DigiD op de website van de Nederlandse Rijksoverheid. Zij delen uw gegevens met onder andere pensioenfondsen, de Belastingdienst en de sociale verzekeringsbank.
Nieuw buitenlands adres doorgeven
Meer hierover kunt u lezen op de website van de Nederlandse overheid. Onderaan de pagina staat de DigiD-knop waar u uw buitenlands adres kunt aanpassen.
> Direct uw nieuw buitenlands adres wijzigen.
Wilt u in het buitenland pensioen ontvangen?
Dat kan. Wij sturen u dan wel elk jaar een levensbewijs. Dat noemen we ook wel een attestatie de vita. Om dit levensbewijs geldig te maken, laat u dit door een lokale instantie ondertekenen. U kunt dit, volledig ingevuld, naar ons opsturen.
Wij hebben verder uw Burgerservicenummer (BSN) nodig. Mochten we uw BSN nog niet hebben, dan vragen we dat bij u op. Dit nummer staat in uw paspoort. Weet u uw BSN niet? U kunt dit opvragen bij de Belastingdienst.
Gaat u in het buitenland werken?
Als u bij uw huidige werkgever in dienst blijft, dan verandert er mogelijk niets voor wat betreft het pensioenfonds waar u nu pensioen opbouwt. Gaat u voor een buitenlandse werkgever werken? Dan kunt u uw pensioen bij ons fonds laten staan. Misschien wilt u uw pensioen meenemen. Hiervoor gelden veel voorwaarden en helaas maken met name de Nederlandse (belasting)regels een internationale waardeoverdracht lastig. Ga altijd eerst na of ons fonds daaraan kan meewerken